DOT-ul, sau noile obsesii inoculate in mintea automobilistului

retailerii de anvelope se luptă de aproape 2 ani cu o noua obsesie a consumatorului: DOT-ul, pe întelesul tuturor, data de fabricație a unui pneu. vârsta cronologică a oricărei anvelope poate fi găsită pe flancul anvelopei prin inspectarea caracterelor care urmează după simbolul „DOT”. pentru anvelopele fabricate după anul 1999, ultimele patru cifre indică data de fabricaţie a anvelopei inclusiv săptămâna cea mai apropiată. primele două din aceste patru cifre indică săptămâna de fabricaţie (care poate fi de la „01” până la „52”). ultimele două cifre indică anul de fabricaţie (ex. o anvelopă cu codul „DOT XXXXXX2703” a fost fabricată în săptămâna 27 a anului 2003).

din necunoaștere, proastă informare sau intenții PR-isitice, pe mai toate canalele de informare s-a tot vehiculat subiectul, nimeni însă nu a consultat cadrul legal, practica comerciala și nimeni nu s-a adresat producătorului pentru o clarificare indiscutabilă.
astfel, cumpărătorii au ajuns să își dorească pneuri produse ieri, refuzân cumpărarea unor produse care au mai mult de 6 luni de la data producției (în medie), generând astfel pierderi în lanț și o irosire maximă a materiilor prime, lucruri ce vor afecta întreaga industrie. pneurile nu sunt croisante cu unt sau merdenele, sa le vrei proaspete și aburinde, ci sunt rezultatul unui procedeu tehnologic complex și îndelungat și parcurg un circuit întins până ca ele să poată fi aduse în stocul retailerilor sau în depozitele importatorilor.

mă întreb oare atunci când cumpărăm jeanși sau poșete ori telefoane mobile, de ce nu contează data fabricației, cât timp produsul este pus pe piață în mod legal, iar cumpărătorul beneficiază de garanția producătorului și este evident și protejat de legile comerciale.

chiar și atunci când sunt cumpărate bunuri perisabile, care pot pune în pericol sănătatea consumatorului, acesta privește la așa-zisul “termen de valabilitate”, adică data pâna la care produsul este valabil, și nu pivește la data fabricației.

în cazul anvelopelor, garanția este conferită de către producător sau importator (dacă producătorul nu are reprezentanță comercială locală) și se acordă timp de 2 ani de la data achiziție a anvelopei de către utilizatorul final.

uzura anvelopelor este un proces chimic şi fizic care se realizează lent în cazul în care o anvelopă nouă, nefolosită, este depozitată corespunzător. atunci când sunt respectate condiţiile recomandate de depozitare: in mediu racoros, curat, uscat, fără expunere directă la radiatia solară, substanţe chimice şi surse de ozon (transformatoare, motoare electrice, etc), o anvelopă îşi va păstra caracteristicile de performanţă originale bine echilibrate pentru o perioadă lungă de timp.
o anvelopă nefolosită şi depozitată corespunzător cu vechime de până la 5 ani de la data fabricației poate fi vândută ca anvelopă nouă şi exploatată în condiții normale.

Producătorii de anvelope nu recomandă cumpărarea sau folosirea de anvelope uzate care au un istoric de exploatare necunoscut și de asemenea, se recomandă înlocuirea peneurilor care au o vechime mai mare de 10 ani de la data fabricației.
Notă: perioada de garanţie de 2 ani începe de la data de achiziție a anvelopei de către utilizatorul final.

One thought on “DOT-ul, sau noile obsesii inoculate in mintea automobilistului

  • 04/16/2014 at 12:06 pm
    Permalink

    Excelent punctat subiectul. Bravo!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *