Eticheta Europeana aplicabila anvelopelor – relevanta sau nu

ProMotor.ro a publicat un insight destul de bun în ceea ce privește sistemul de etichetare a pneurilor și influența lor în procesul decizional de cumpărare. Întreg articolul il puteți citi aici.
Conform statisticilor, 71% dintre cumpărători au folosit informaţiile de pe etichetă când au deci să cumpere anvelope, iar 54% dintre dealerii de anvelope consideră că această etichetă este utilă. Sunt valori bune dacă ne gândim că a trecut doar un an de la implementarea acestei legi, însă oficialii UE consideră că e nevoie de eforturi mai mari pentru ca publicul şi vânzătorii să înţeleagă de ce a fost impusă această etichetă.

În ce priveşte decizia de cumpărare pentru autoturisme, fie că vorbim de persoane fizice, fie de firme, 52% dintre clienţi consideră aderenţa pe carosabil umed drept cel mai important criteriu pentru pneurile noi. Următorul criteriu ca importanţă este considerat rezistenţa la rulare (47% dintre clienţi), în timp ce zgomotul exterior e important pentru doar 41% dintre clienţi.

Eticheta prezintă 3 caracteristici, însă producătorii de anvelope au în vedere în teste în medie cateva sute de parametri. Oamenii din industrie îi spun “principiul lui 5, 15, 55”. De exemplu, finlandezii de la Nokian Tyres urmaresc în permanență aproximativ 300 de indicatori.

Pe etichetă nu apar informații cu privire la aderența pe gheață sau zăpadă, sau rezistența la slush-planare, parametri vitali pentru un pneu de iarnă.

De asemenea, un alt aspect foarte important care nu este prezentat pe etichetă este mediul de testare a anvelopelor în vederea clasificării. Mai exact, anvelopele sunt testate bulk, pe același tip de suprafață, la o temperatură de +20 grade Celsius. Adică produse totalmente diferite (compoziție, mediu și intensitate de utilizare, condiții de drum etc) sunt testate în acelși sistem de referință, deși anvelopele de iarnă de exemplu, sunt făcute pentru a fi folosite la o temperatură joasă, mediu în care acestea își dezvolta capabilitățile excepționale și “arată tot ce știu” de la +7 grade Celsius în jos, în niciun caz la +20 de grade, unde “regine” sunt pneurile de vară sau produsele speciale cum sunt gama de semi-slick-uri de la Toyo Tires.

Și pentru că vorbim de sezonul rece, iată câțiva parametri care sunt definitorii pentru calitatea unui pneu de iarnă, dar care lipsesc cu desăvârșire de pe Eticheta UE:
1 – adrența pe suprafețe de drum acoperit cu zăpadă
2 – aderența pe suprafețe de drum acoperit cu polei și gheață
3 – abiliatea de a preveni fenomentul de acvaplanare
4 – ablitatea de a preveni deraparea pe zloată, lapoviță sau mâzgă
5 – frânarea la temperaturi joase, pe carosabil uscat sau ud
6 – manevrabilitatea, promptitudinea și acuratețea în răspunsul la orice comandă asupra direcției

De aceea, din punctul meu de vedere, informaţia oferită pe etichete este totuşi limitată şi de aceea consider că nu este suficientă pentru a lua o decizie de cumpărare corectă, în reală cunoştinţă de cauză. Consumatorii ar trebui să îşi bazeze decizia de cumpărare pe opiniile oferite de experţii în domeniu, cât şi cele din testele independente şi informaţiile detaliate ale producătorilor. Mai jos veți găsi o lista cu indicatorii urmariți de cei de la ADAC Germania pentru testarea pneurilor de iarnă.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *